DARUMA (Bodhidharma)

Onze stroming berust op de zen zoals Bodhidharma (Daruma) die vanuit India naar China bracht.

Bodhidharma werd rond het jaar 440 geboren in Kanchi, in zuid-India. Hij was een brahmaan, maar bekeerde zich tot het boeddhisme en werd de leerling van Prajñatara. In zijn opdracht vertrok Bodhidharma naar China en word beschouwd als de grondlegger van het zenboeddhisme. Boeddhisme op zich was al bekend in China het werd in de eerste eeuw na christus naar China door Indiase monniken naar gebracht

In 520 werd hij door keizer Wu Ti van de Liang dynastie ontboden. Deze vertelde hem over de goede werken die hij voor het Boeddhisme had verricht. De keizer vroeg welke verdiensten (in een volgend leven) hem dit zou opleveren. "Geen enkele verdienste" was het antwoord. Daarop wilde de keizer weten wat dan de heilige waarheid van het boeddhisme was. "Grote leegte, er is niets heiligs aan". Ten slotte vroeg de keizer wie er dan voor hem stond. "Ik heb geen idee", antwoordde Bodhidharma, en vertrok.

Deze korte dialoog  is het fundament van de Daruma school. De essentie van het bestaan is Sunyata, leegte, het ontbreken van onveranderlijke essenties. Goede of slechte daden komen voort uit onze geest. In essentie kunnen we niet weten wie we zijn, we zijn overgeleverd aan een groot "niet-weten".

Bodhidharma stak de Yangtse Kiang rivier over en vestigde zich op de Berenoorberg in het Sung gebergte en zat negen jaar in meditatie, in lotushouding, met het gezicht naar de muur. Deze meditatie-methode staat bekend als ‘Dhyana’, die zijn oorsprong in de Dyana Yoga vind. Het woord Ch'an is hier een afgeleide van, wat in Japan weer tot Zen verbasterd werd. Volgens een  legende heeft  Bodhdharma de thee heeft uitgevonden.  Een andere legende zegt dat Dazu Huike, een aspirant-leerling die bij hem in de leer wilde komen zijn arm afhakte om Bodhidharma te overtuigen van zijn toewijding

Daruma (de Japanse naam voor Bodhidharma), is in Japan vooral bekend van de poppen die naar zijn uiterlijk zijn gemaakt, die symbool staan voor veerkracht en doorzettingsvermogen. Ze zijn meestal rood met een baard en snor, en vaak zijn de ogen nog niet ingekleurd. De bedoeling van deze witte ogen is om een wens te doen bij het inkleuren van een oog, en als de wens uitkomt mag men het tweede oog in te kleuren.

Er zijn talloze mythe en legende over het leven van Daruma, maar er zijn maar enkele werkelijke feiten bekent. De vroege Chinese teksten geven niet veel houvast, er worden ongeveer 10 teksten aan hem toegeschreven maar slechts een er van kan als authentiek gezien worden. Zijn teksten zijn door Robert Hartzema naar het Nederlands vertaalt en uitgegeven door Uitgeverij Karnak. Onder de titel “Bodhidharma de oorsprong van Zen”.

Nieuws

Introductietraining

Op 10 oktober start de eerstvolgende beginnerstraining. De training omvat 8 dinsdagavonden die beginnen om 20.00 uur. Tijdens deze introductietraining wordt de basis gelegd voor tegenwoordigheid van geest en een helder leven.